اسکنرها وکاربردشان:اسکنر ها یکی از وسایل جانبی کامپیوتر به حساب می آیند که نقش ورودی اطلاعات را برای کامپیوترها ایفا می کنند.اسکنر ها و انواع اسکنر تمام اسناد و عکسهای ما را بصورت دیجیتالی به کامپیوترها منتقل کنند. اگر در اثر گذشت زمان ، عکسهای شما بی کیفیت شود ، شما نسخه ای از آنها را با همان کیفیت اولیه و بدون نگرانی از پوسیده شدن خواهید داشت.

یا شاید در مورد اسناد بخواهید نسخه ای از آنها را در کامپیوتر خود داشته باشید تا در مواقع لزوم به سرعت به نقل و انتقال آن بپردازید. زیرا این روش ارسال و دریافت بسیار سریعتر از روشهای ارسال پستی و سنتی است و کاربرد بیشتری دارد.

یک اسکنر رومیزی را تصور کنید. شما برای اسکن کردن یک برگه کاغذی ، ابتدا درب آنرا باز کرده ، سند را داخل آنها گذاشته و می بندید. سپس دکمه ی آغاز کار را می زنید و بعد از شنیدن صدایی، تصویر آنرا در کامپیوتر خود مشاهده می کنید. اما این روند چگونه اتفاق می افتد ؟

طرز کار اسکنر:

اسکنرها بسته به نوع و مدل ساختشان دارای طرز کار متفاوت و پیچیده ای هستند از همین رو  برای رعایت اصل ساده گویی و خلاصه بودن مطلب ، به تشریح عملکرد اسکنرهای رومیزی می پردازیم زیرا تمامی اسکنر ها درواقع از سیستمی مشابه همین مدل بهره می برند.

بعد از قرار دادن تصویر یا سند مربوطه ، هد اسکن کننده که شامل لامپ روشن کننده ، دو یا چند آئینه ، لنز و … است به حرکت در آمده و طول سطح اسکنر را می پیماید. لامپ روشن کننده وظیفه روشن کردن عکس/سند را برعهده می گیرد تا تصویر آن به آئینه اول و از طریق آن به آینه های بعدی تابیده شود. سپس تصویر در آئینه ی آخر متمرکز شده تا با کیفیت بالاتر در دسترس لنز و حسگر تصویر قرار گیرد. این حسگر فتون های نوری را به بار الکتریکی تبدیل کرده و مجموع آنها (سیگنالها) را به کامپیوتر می فرستد.

شاید برایتان سوال باشد که آن میله ای که در زیر شیشه اسکنر ها و در امتداد آن قرار گرفته چه وظیفه ای دارد ؟

 

اسكنرها از نظر ساختار و مصرف به انواع زير طبقه بندی مي شوند:

 

 

انواع اسکنرها باتوجه به کارکرد :

  1. اسکنرهای-خانگی
  2. اسكنرهای-اسناد
  3. اسکنرهای نقشه
  4. اسكنرهای ليتوگرافی
  5. اسكنرهای کتاب
  6. اسكنرهای فيلم و اسلايد
  7. اسكنرهای ميكرو فيلم، ميكرو فيش و Apertur Card
  • اسکنرهای خانگی

اين اسكنرها همگي از نوع تخت (Flat) و عموماً در سايز A4 ساخته شده و همانطور كه از اسم آنها پيداست جهت مصارف خانگی و يا دفاتر كوچك (SOHO = Small Office – Home Office) با حداكثر اسكن 4 تا 5 برگ روزانه ساخته شده اند. قيمت آنها ارزان بوده، از سرعت و قابليت پردازش تصويري نازلی برخوردارند، و هزينه تعمير آنها نسبت به قيمت دستگاه بسيار گران است.

  • اسكنرهای اسناد

اسكنرهاي اسناد همگي داراي سيستم تغذيه اتوماتيك اسنـــاد (ADF (Automatic Document Feeder بوده وبرخی از آنها علاوه بر سيستم ADF دارای سيستم اسكن تخت (Flat) نيز ميباشند. قيمت آنها گران است، سرعت و قابليت پردازش تصويری بالايی دارند، داراي دقت سخت افزاری 75 تا 600DPI و تعمير پذير ميباشند.

 

 

  • اسکنرهای نقشه

همانطور كه از نامشان پيداست جهت اسكن اسناد و نقشه های بزرگتر از A3 تا عرض ??? سانتيمتر و طول نا محدود مورد استفاده قرار ميگيرند. قيمت آنها گران، سرعت مناسب، قابليت پردازش تصويری بالا، دقت سخت افزاری 600dpi و تعمير پذير ميباشند.

 

  • اسكنرهای ليتوگرافی

اين دسته از اسكنرها علاوه بر سيستم اسكن مسطح اغلب داراي سيستم اسكن فيلم و اسلايد (Trancparency) بوده، قيمت آنها گران، سرعت پائين، قابليت پردازش تصوير بالا، اسكن بصورت RGB و CMYK و داراي حداقل دقت سخت افزاری بالای 600dpi مي باشند.

 

  • اسكنرهای کتاب

اسكنرهاي كتاب براي كتب، مجلات و يا اسنادی كه صحافی شده اند و نمي توان آنها را از شيرازه جدا نمود استفاده مي شوند.اين اسكنرها تخت بوده و داراي يك هد در بالا هستند كه از كتاب اسكن ميكند، قيمت آنها گران، سرعت پائين، قابليت پردازش تصويری متوسط، دقت سخت افزاری ??0DPI و تعمير پذير مي باشند.

 

  • اسكنرهای فيلم و اسلايد

اين اسكنرها جهت اسكن از اسناد شفاف مثل فيلم، اسلايد، فيلم راديولوژی و MRI مورد استفاده قرار ميگردند كه بسته به نوع فيلم در مدلهاي مختلف عرضه مي شوند. قيت آنها گران، سرعت پائين، قابليت پردازش تصوير بالا و دارای دقت سخت افزاری بالای 2700dpi مي باشند.

برای مشاهده مقالات مشابه درمورد اسکنر روی تیتر ها کلیک کنید :

* راهنمای جامع در خرید اسکنر*

*دلیل کار نکردن اسکنر در ویندوز 10 و راه حل آن*

*تعمیر کار نکردن اسکنر اچ پی*

*همه چیز درباره اسکنر*

اسكنرهای ميكرو فيلم، ميكرو فيش و Apertur Card

اسكنرهاي ميكرو فيلم در دو دسته ارائه ميشوند:
الف) اسكنرهای Screen كه از تصوير بزرگ شده ميكرو فيلم فايل تهيه مي كنند.قيمت آنها گران، سرعت پائين، قابليت پردازش تصوير متوسط و دارای دقت سخت افزاری 600dpi می باشند.

 

ب) اسكنرهای Direct كه از خود ميكروفيلم فايل تهيه مي كنند. قيمت آنها بسيار گران، سرعت بالا، قابليت پردازش تصويری بالا و دارای دقت سخت افزاری بالای مي باشند.

 

 

 در تهران نارا نوین، تکنسین های دستگاه کپی  و پرینتر ما حداقل 30 سال سابقه تعمیر و نصب چاپگرهای اداری را دارند کافی است برای حل مشکل خود با تهران نارا نوین تماس بگیرید کادر مجرب تهران نارا با عیب یابی دقیق در رفع ایراد دستگاهتان یاریتان خواهند کرد.

منبع: تهران نارا نوین

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه در “اسکنرها وکاربرد انواع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *