اسکنر چیست؟

در دنیای کنونی، برای انتخاب و خرید هر وسیله، نیاز به دانش و مطالعه است. بدون دانش و داشتن راهنمای خوب، نمی توان گزینه ای مناسب انتخاب کرد. اگر قصد خرید یک قطعه الکترونیکی داشته باشید کادر تخصصی و مجرب تهران نارا نوین نکاتی مهم در خرید اسکنر گردآوری کرده است. اسکنر دستگاهی است که با قرار دادن سند کاغذی روی آن، نسخه الکترونیکی تهیه می کند. انواع اسکنر ها با توجه به کارایی خود دارای قیمت های متفاوتی است که به برخی ازآن ها اشاره خواهیم کرد. مقاله گرد آوری شده زیر در مورد راهنمای خرید اسکنر ، اسکنر و انواع آن است. عملکرد اسکنر دقیقا، عکس پرینتر است. پرینترها اسناد الکترونیکی را به اسناد کاغذی تبدیل می کنند. در مقابل، اسکنرها، اسناد کاغذی را به اسناد الکترونیکی تبدیل می کنند.

پرسش های متداول…..

یک اسکنر مناسب چه ویژگی هایی دارد؟ چه نوع اسکنری بخریم؟ کدام مدل اسکنر متناسب با نیازهای شما است؟ اگر شما نیز قصد خرید اسکنر دارید . با این سوالات مواجه هستید، در ادامه می توانید با نکاتی مهم در خرید اسکنر در خرید بهترین دستگاه اسکنر آشنا شوید.

دقت (وضوح تصویر) و سرعت اسکنر

یکی از معیارهای مهم در خرید اسکنر، دقت (وضوح تصویر) لامپ تصویر آن است. برای سنجس دقت اسکنر از واحد نقطه در اینج (Dot Per Inch) DPT استفاده می شود. این معیار نشان می دهد که چند نقطه از تصویر در هر اینچ توسط اسکنر ثبت می شود. اگر به دنبال خروجی تصاویر با کیفیت بالاتر هستید، می بایست به دنبال اسکنر با دقت تصویر بالا باشید. برای مصارف معمولی، دقت ۳۰۰ تا ۶۰۰ نقطه در اینچ نیز می تواند کفایت کند. ۴۸۰۰ و ۹۶۰۰ نقطه در اینچ نیز به عنوان کیفیت های بالاتر شناخته می شوند.

تکنولوژی هد اسکنر

هد اسکنر، قلب اسکنر محسوب می شود. دقت، سرعت و کیفیت اسکن یک سند از هد اسکنر نشأت می گیرد. اسکنرها ازجمله اسکنر اچ پی و یا اسکنر کانن از دو نوع تکنولوژی سنسور هد بهره می برند: تکنولوزی CCD (Charge Couple Device) و تکنولوژی CIS (Contact Image Sensor). تکنولوژی CCD به مراتب کارایی، دقت و کیفیت فوق العاده ای داشته و بیشتر در اسکنرهای حرفه ای تعبیه می شوند. اسکنرهای با سنسورهای دارای تکنولوژی CIS، حجم کوچک تر و مصرف انرژی پایین تری دارند. همچنین اسکنرهای دارای این تکنولوژی، اغلب نیاز به سیم برق جداگانه ندارند. برق خود را از طریق سیم رابط متصل به رایانه تأمین می کنند. برای اسکنرهای CCD، می بایست از سیم رابط جدا به پریز برق استفاده کنید.

عمق رنگ اسکنر

عمق رنگ، تعداد رنگ هایی است که اسکنر قادر به شناسایی و ذخیره سازی آن هاست. با واحد بیت در پیکسل اندازه گیری می شود. یک اسکنر مناسب، می بایستی بتواند حداقل ۳۶ بیت رنگ را شناسایی کند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از اسکنرهای خانگی با شناسایی ۴۸ بیت رنگ در پیکسل، یک کیفیت رنگ مناسب ارائه می دهند.

ناحیه اسکنر

حداقل ناحیه ای که برای اسکن نیاز دارید، ۵٫۸ در ۱۱٫۷ است که به راحتی می توانید یک برگ A4 را اسکن کنید. اگر به دنبال اسکن سندی بزرگ تر از این اندازه هستید، می بایست به دنبال یک اسکنر مناسب باشید. البته قیمت اسکنر های با ناحیه بزرگ تر در مقایسه با سایر مدل ها، گران تر است.

Interface

رابط یا Interface، در واقع پل ارتباطی بین اسکنر و کامپیوتر است. یکی از مهم ترین نکاتی که می بایست در هنگام خرید اسکنر درنظر بگیرید، این است که اسکنر و کامپیوتر، هر کدام از چه رابط هایی پشتیبانی می کنند. پورت USB2 ازجمله پورت هایی است که سادگی و سرعت بسیار بالایی دارد. پس به این موضوع دقت کنید؛ اگر کامپیوتر شما از پورت USB2 پشتیبانی می کند (که اکثر سیستم های امروزی از USB2 پیروی می کنند)، حتماً اسکنری انتخاب کنید که از این رابط برخوردار است.

انواع اسکنر

اسکنر بارکد، اسکنر ورق A3 یا A4، اسکنر موبایل، اسکنر عکس، اسکنر چندکاره و چند مدل دیگر، از انواع محبوب این وسیله هستند. حال شما باید از خود بپرسید که آیا کسی که برای اتصال اسکنر به موبایل خود نیاز به این وسیله داشته باشد، به دنبال خرید اسکنر چند کاره با سایزی اندازه یک جعبه میوه خواهد رفت؟ مسلماً پاسخ این سؤال خیر است.

اسکنرهای مسطح

نوعی از اسکنرها هستند که شبیه به دستگاه‌های کپی بوده و معمولاً برای کارهای سنگین مانند انتشارات و چاپ خانه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. این وسیله در ابعادی بزرگ طراحی شده و امکان اسکن یک کاغذ کوچک تا کتاب‌های ضخیم و قطور در آن‌ها فراهم است.

اسکنرهای عکس

دارای پردازنده هایی خاص برای اسکن تصاویر با کیفیت فوق العاده بالا بوده که عکاسی‌ها، میزبان اصلی آن‌ها هستند.

اسکنرهای چند کاره

اداری و یا خانگی در کنار اسکن، موارد دیگری مانند فکس، کپی و پرینت را نیز انجاممیدهد.انتخابی عالی برای افرادی خواهند بود که میزان استفاده آن‌ها از همه این موارد، معقول و منطقی است.

 اسکنرهای قابل حمل

نیز نوعی دیگر از انواع اسکنر هستند که در سال‌های اخیر کاربرد زیادی پیدا کرده اند.

اطلاعات لازم برای خرید اسکنر

حال که با انواع اسکنر و کاربرد هر یک از آن‌ها آشنا شده اید، می توانید مشخصات ظاهری آن‌ها را برای انواع شغل‌ها استخراج نمایید. اطلاعاتی که برای خرید آنلاین اسکنر و یا حضوری آن خواهید داشت، موارد زیر خواهند بود.

قالب لازم برای اسکن

سایت‌های آنلاین فروش اسکنر معمولاً باید این اطلاعات را در معرفی محصولات و جزئیات آن‌ها نگاشته باشند. شما به دنبال چه قالبی برای اسکن هستید؟ A4، A3 یا موراد دیگر، این مشخصه در انتخاب نوع اسکنر بسیار مهم خواهد بود.

وضوح تصویر لازم

وضوح تصویر اسکنر 200 ppi برای کارهای معمولی و وضوح تصویر 300 ppi برای انجام کارهای استاندارد تعریف شده هستند. برای برخی موارد تخصصی شما باید از میزان وضوح تصویر لازم مطلع باشید.

سازگاری

هر سیستمی با هر اسکنری سازگار نیست. از این رو باید از قبل درباره سیستم خود و اسکنرهای سازگار با آن بررسی‌های لازم را انجام دهید.

ظرفیت اسکنر

حجم اسناد مورد نیاز برای اسکن به صورت روزانه و ماهانه تأثیر مستقیمی در انتخاب اسکنر خواهد داشت.

سرعت اسکن

سرعت هر اسکنر با واحد ppm در آن مشخص است. البته این واحد در برخی موارد برای صفحه‌های یک طرفه و برخی نیز برای صفحه‌های دو طرفه بیان می‌شود که باید به آن دقت داشته باشید.

اسکن دو طرفه

وجود این آیتم می تواند روی قیمت دستگاه تأثیر داشته باشد. از این رو در صورت نیاز، آن را نیز جزء ملاک‌های خود قرار دهید.

مزایای استفاده از یک اسکنر

اطلاع از مزایای اسکنرها مخصوصاً برای فروشنده‌ها و کسانی که خود ارائه دهنده این محصولات هستند، بسیار مهم و حیاتی است. آن‌ها باید بهترین راهنما برای خرید مشتریان خود باشند. اینکه چه اسکنری برای چه شغلی اولویت دارد را شما باید به عنوان یک فروشنده در اختیار مشتریان خود قرار دهید. مزایای زیر در معرفی اسکنرها را در نظر داشته باشید:

دسترسی به اسناد در هر جایی از دنیا

وجود اسکنر باعث می‌شود تا شما برای داشتن یک سند به گوشه کنار دنیا سفر نکنید. یک کپی نرم از اسناد خود اسکن کرده و آن را در رایانه شخصی خود ذخیره نمایید. حالا در هر جایی از دنیا بدون داشتن هارد کپی این مدارک، به آن‌ها دسترسی خواهید داشت.

استفاده از کاغذ کمتر

تصور کنید که به جای استفاده از اسکنر قرار باشد، پشت سر هم کاغذ و کاغذ مصرف کنید. برای ابلاغ یک بخشنامه مختصر در یک سازمان بزرگ به صورت کاغذی شما احتمالاً نیاز به مصرف کاغذ تهیه شده از یک جنگل بزرگ را خواهید داشت.

راندمان بالا

با استفاده از اسکنر، علاوه بر کاغذ بازی‌های کمتر و وقت گیر، روند کار بسیار ساده و راحت شده و دسترسی به اسناد و مدارک نیز برای همه سریع‌تر خواهد بود.
از خرید اسکنر نترسید. مشخصات و ویژگی‌های همه انواع اسکنرها روی بسته بندی و بدنه اصلی آن‌ها درج شده است. حرفه‌ای‌ترین افراد نیز در هنگام خرید این وسیله، این جزئیات را دقت نموده و از همین بخش برای انتخاب اسکنر مورد نیاز خود بهره می برند.

منبع: تهران نارا نوین

نوشته های مشابه

۱ دیدگاه در “همه چیز درباره اسکنر ها ، انواع اسکنر ، راهنمای جامع در خرید اسکنر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *